İmtiyazlı hisse saçmalığı
Ülkenin kaynağa ihtiyacı olduğu bir dönemden geçiyoruz. Her kuruşa ihtiyaç var. Bir zamanlar fabrika veya şirket sahibi olanların likide ettiği değerlerin tekrar ekonomiye döndürülmesi gerekiyor. Sadece gayri menkul ile olmaz bu iş.
Türkiye'nin güzide şirketleri BIST'te yeni yatırımcılarını bekliyor. Çünkü sadece fabrika kurmak değil yatırımcı olmak. Söz konusu fabrikalara, firmalara ortak olmak da yatırımcılık demek. Sanayi ve Ticaret konusunda ciddi tecrübe sahibi olan ama bugün rantiye olmuş insanların BIST sayesinde tekrar ekonomiye döndürülmesi için bir fırsat var. Ancak "imtiyazlı hisse" diye bir saçmalık da var. Bu sebeple mümkün olamıyor.
Türkiye'de "stratejik sektör" diye bir tarif karmaşası var. Tuvalet kağıdı üretenden Roket Lançeri üretene kadar herkes "stratejik". Şirket sahipleri "stratejik sektör" içinde yer aldığını idda ederek, hisselerini imtiyazlı hale getiriyor. Bir yatırımcı borsadan bir şirketin hisselerinin % 30'unu da alsa, söz konusu şirkette söz sahibi olamıyor. Neden ? Çünkü halka açılırken şirket sahibi uyanıklık yapmış ve "bendeki her hisse bosadaki hisselerin 10 tanesine eşit" demiş. Peki neden bunu yapıyor ?
Nedeni belli. Vatandaşın parasını alacak ama yönetimini hep elinde tutacak. Şirketin hisselerini satıyor, bedavadan kaynak buluyor sonra da istediği gibi at oynatıyor. Genel Kurullarda yüzlerce hissedar ayaklansa da önemli değil, oylar sayılıyor, yine son söz şirketin ana hissedarının oluyor. Bazı durumlarda ana hissedarın hisseleri neredeyse % 15-20'ye kadar düşmüş ama önemli değil. Onun hissesi "imtiyazlı". Ne temettü dağıtıyor ne de kötü yöneten profesyonelleri değiştiriyor. Ondan sonra "BIST'te sürekli dalgalanma var" deniyor. Temettü olmayan bir yerde herkes hisse hareketine odaklanır. Bu kadar basit.
Peki böyle bir mantık olur mu Dostlar ? Bu şekilde ülkeye yabancı yatırımcı da gelmez, yerli yatırımcı da parasını tekrar ekonomiye sokmaz. SPK'nın bir kurul kararıyla bu imtiyazlı hisse rezaletini bitirmesi gerekiyor.
İmtiyazlı hisse meraklısı şirketlere de şunu söylüyorum son olarak. "Madem ki yönetimde başkalarının sesini durmak istemiyorsunuz, o zaman halka arz yapmayın, gidin başka türlü kaynak bulun, vatandaşın parasını keyfi kararlarınızla çarçur etmeyin".
Sert oldu ama "imtiyaz"" meraklısı bir millet olmaya doğru giderken, sert fren gerekiyor bazen.
Sayfada yer alan bilgiler tavsiye niteliği taşımayıp yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırımcı profilinize uymayabilir.
-
İsmail yıldız03 Şubat 2022 21:16
Vallahi hocam çok haklısınız. Bu nasıl bir sistem, nasıl bir SPK, bu nasıl Türk ticaret kanunu. Kurucu %5 hisse ile şirketin %100 ine sahip oluyor istediği gibi at oynatıyor uçaklar yatlar en lüks arabalar en lüks temsil ağırlama giderleri huzur hakları bildiğiniz saltanat öyle bir mevzuat olabilir mi. Lütfen ilgililer bu konuyla ilgilensin. Başkasının parasını kullanma yetkin varsa hesap vermiyorsan keyfini sürersin.
-
MALİMÜŞAVİR YILMAZ DEMİRCİ17 Ocak 2022 15:37
Hocam çok haklısınız ,kaleminize sağlık , az bile söylediniz , İMKB de öyle şirketler varkı şirketinin %99 halka açık ve imtiyazlı hisse ile 20, 25 yıl kar payi , temettü vermeden istediği gibi şirketlerinı yönetiyor , borsada şirketinin hissesini alan küçük yatırımcının kanını emiyor, yayinladığı sözde blançolar , mali tablolor düzmece , örnek , IEYHO , CEMAŞ , NIĞBAŞ bu üc şirket coğunluğu halka açik ve tek bir patronun , lütfen bu şirketlerin son 20 yıllık grafiklerine bile bakarak burada soygun yapıldığı anlaşılır. SPK bu şirketleri nasıl inceliyor , yaptırımlarının caydırıcılığı yok, lutfen bu konuda dahaçok makale yayınlayarak dikkatlerı bu soyguna çekelim... Saygılarımla..
-
Harun24 Eylül 2021 11:38
Hocam bu konuyu tekrar tekrar gündeme getiriniz lütfen. Teşekkürler
-
Volkan karakas04 Nisan 2021 20:55
Turk halki olarak bildigimiz yatirim araclari dolar ve altindi. Bu yatirimin bize cok bir katkisi olmadigi gibi ulkeye de zarari varmis...yatirimciya ve Ulkeye en yararli yatirim borsa.. ve akin akin borsaya gelen bir halk varken bu firsati dogru kullanmali turkiye. Sirketler ve tahtacilar firsat bu firsat deyip kucuk yatirimciyi küstür meden spk yeni yonetmeliklerle halki borsaya entegre etmeli. . Sirketlerin temettu vermesi tesvik ve zoRunlu hale getirilmeli.
-
osman15 Ekim 2020 17:25
Hocam ne kadar haklı olduğunuzu bugüne kadar tekrar tekrar gördük. İlla imtiyazlı hisse olacaksa o da düzenlenmeli. Defter değerinden çok uzaklaşan şirketler ky üzerinden hem tesis kurup hem de ky'yi mağdur ediyorlar.
-
bülent karadeniz24 Mayıs 2020 16:32
spk yı denetliyen kurum yok mu
-
koray akkoç20 Nisan 2020 12:29
Kaleminize yüreğinize sağlık hocam.
-
erkan09 Temmuz 2018 10:15
Halka açık şirketlerde İmtiyaz derhal kaldırılmalıdır.
-
hasan15 Mayıs 2018 19:34
doğru ama patronların sendikası olan spk, bu konuyu ele alacağını sanmıyorum .
-
hakan28 Şubat 2018 12:10
sırket paylarını satarkende ımtıyazlılar 3 lıra edıyorsa ımtıyazsız halka kakalanalnar 1.5 lıra edıyor .ımtıyazlı sırketın hısselerı alınmaz halka arzına kesınlıkle yaklasılmaz
-
KIRIMLI24 Şubat 2017 18:12
Hocam elleriniz dert görmesin .Fiyat oluşumlarında en etkili konu budur.Patron satıyor yıllarca eline geçen nakdi kullanıyor,dibe vurdurduğu hisseleri yıllar sonra beklemekten bıkmış yatırımcının elinden kolayca alıp yerine koyuyor.Pek çok hissenin nasıl olupta bu kadar düşük piyasa değerinde olduğunun püf noktasıdır bu. Patronların bu kadar çok hisse satarsam şirketi kaptırırım korkusu yok...İmtiyazlı hisse saçmalığı kaldırılırsa tüm sermaye piyasaları tarihinin en büyük devrimi olur.Bir daha endeksin saçma sapan rakamlara zorla düşürülmesi ihtimalide ortadan kalkar.
-
İlker ORHAN24 Şubat 2017 15:48
Artık günümüzde devletlerin üretim ve istihdam için yarıştıkları ekonomi şartlarında halkın elindeki küçük birikimlerin üretim ve istihdama katılmasını destekleyecek şekilde şeffaflık olmalı ve belli ölçütleri sağlayan şirketler halka arz edilmeli.
-
melih24 Şubat 2017 14:38
varlık fonu şirketlerinden halk gyo daki hissesel rezalet devam ediyor... ayrıca son vergi düşümleriyle ilgili hala açıklama gelmedi halk gyo daki çok başşarıılı yönetimden.**varlık fonu yönetimi denetlemeli**
-
ilhan keceli24 Şubat 2017 03:55
ihlas holding, ışıklar holding ve niceleri yüzde 99 u borsada satılmış şirketler var onlarca yıldır yatırdığı parasını sıfıra indirenler var, sebep patronların yüzde 51 en az elinde tutmaması
-
Banking 23 Şubat 2017 20:25
Borsadaki bşr çok düzenleme sanki patronların piyasayı sömürmesinl kolaylaştırmak için yapılmış. Gerci bu kuralları düzenlemeleri yapanların hep patronların danışmanları veya kendileri olduğun onlarca vakada gözlemlendi
-
Ramazan23 Şubat 2017 20:24
Bu ülkede herşey kendimize özgü. Bir türlü haksız kazancı onleyemiyoruz. Amatörlukten kurtulmak mümkün değil maalesef
-
MurYıldırım23 Şubat 2017 19:29
Keşke bu haklı feryadınızı hükümetimizden bir yetkili duysada, soruna çözüm getirse. Konuyu gündeme taşıdığınuz için teşekkürler. Unutturmamak lazım
-
Ahmet Karacan23 Şubat 2017 18:41
Önce İŞ Bankası A-B ve Kurucu hisselerin durumu netleşsin.Niyeyse kimse İş Bankasına yaklaşamıyor.
-
Economist 23 Şubat 2017 18:11
Patronların halka açık şirketin kaynaklarını kendilerine aktarmak için kendilerine ait hakla açık olmayan şirket hisselerini aldırma oyununa son. Ancak şirket birleşmesi yağabilmeliler. Adil eşitçe doğru değerlendirme raporlarıyla
-
Açığa satış23 Şubat 2017 18:08
Açığa satış diye bir işlem olmamalı asla. Borsayı yatırımdan çok oyun alanına dönüştüren bir işlem. Piyasa bozuculuk içeriği yüksek bir işlem
-
CEO 23 Şubat 2017 18:07
Borsadaki şirketlerde imtiyazlı hisse uygulamasına son verilmeli
-
melih23 Şubat 2017 16:51
birde sarkuysandaki gibi yönetimi ele geçiren organize bir grup ve alt iştirak zarar bilançoları vergi ziyanları buna karşın yönetimdeki anormal swervet artışları..hani nerde maliye**vergi önemli değilmi***
-
mustafa yılmaz23 Şubat 2017 16:35
şirket kurup borsaya kote et fiyatı 7 lira yap sonra hisse fiyatı .15 kuruşa düşene kadar bekle genel kurul yapma şirketi borsadan çıkarsınlar sonra biste neden kimse gelmiyo örnek vereyim mi latek
-
mustafa yılmaz23 Şubat 2017 16:31
borsanın hertarafı kumar üzerine kurulu küçük yatırımcıyı değil
-
murat23 Şubat 2017 16:16
spk imtiyazlı şirketleri acilen bir çözüm ürettsin bu keyfi yönetim herkese zarar veriyor....
-
Olay23 Şubat 2017 15:16
İmtiyazlı hisse en büyüksömürü araçlarından. Birde açığa satış tamamen ticari ahlakla bağdaşmaz
-
melih23 Şubat 2017 15:10
imtiyazlı hisse kaymaklaması.** kör havuz* anlık emir iptali* canlı erişim yasağı**(dünyada tek***)sistem bunlar üzerine devam ediyor..***neden düzeltmiyorlar***
-
ahmet bayrak23 Şubat 2017 14:02
mesela batıçimde 48,000 adet imtiyazlı hisseye verilen temettü nominal olarak 79,952,000 adet b grubuna verilen temettüden daha fazla olabiliyor... buna adilik denir ama spk da sağolsun hiçbir şey yapmıyor. sonra da küçük yatırımcının korunması filan. kimi kandırıyorsunuz?
-
Ahmet ünal 23 Şubat 2017 13:56
Tam isabet cok dogru ya iyi yönetecek yada yüzde ellinin üstüne cıkacak
-
ayz23 Şubat 2017 13:13
ayz23 Şubat 2017 10:27 GSDHO'nun genel kuruluna katılmıştım. Burada Turgut Yılmaz imtiyazlı hisselerine dayanarak aynen şunu söylemişti "... kardeşim burası benim şirketim istediğim gibi yönetirim, kimse karışamaz..." İmtiyazlı Hisseler için bundan daha iyi ne denilebilir ki?
-
analisto23 Şubat 2017 13:04
hani dolar kopuyordu emre ne oldu tam bombasın bırak bu işleri emre
-
Yatirim ortakligi23 Şubat 2017 13:00
Holdinge cevirdiler Imtiyaz oturuyorlar
-
RASİM23 Şubat 2017 12:20
IMTIYAZI KALDIRAN ŞİRKETLERE VERGİ KOLAYLIĞI GETİRİLMELİ
-
YILMAZ23 Şubat 2017 12:16
SPK nın EL ATMAYA KORKTUĞU EN ÖNEMLİ KONU. HIRSIZLIĞA TEŞVİK İMTİYAZLI PAYLARDAN GEÇİYOR..
-
mükemmel yazı.. Allah razı olsun23 Şubat 2017 11:26
imtiyazlı hisse bu ülkenin geleceğini karartan bir olay. hırsızlığa ve dolandırıcılığa maruz bırakıyor. sermaye piyasalarında haksız uygulamara sebep oluyor. acilen kaldırılmalı..
-
Can23 Şubat 2017 11:23
patronların hisse senedi satışına sınır getirilmeli,adam 3 tl den halka arz yapmış 2 ay sonra bütün hisseleri mkk ya kaydettirip fiyata bakmadan 50 kuruşa bile sattı kimse ne yapıyorsun demedi!sonra bu şirketler içi boşaltılıp batırıldı böyle 30 tane örnek var...Buna önlem almak çok mu zordu,En büyük kara delik bu en büyük istismar bu.
-
AYHAN ÇOLAK23 Şubat 2017 10:56
MÜKEMMEL OLMUŞ. SPK DUYSUN
-
emekci23 Şubat 2017 10:54
insan gerçekten hayret ediyor. sonuçta bir OHAL KHK'sına bakar. tüm imtiyazlar kaldırılmıştır dersin olur biter di mi?
-
ertoş23 Şubat 2017 10:53
birisi sonunda kral çıplak demiş
-
borsacızadeler23 Şubat 2017 10:45
şirketlerin zarar göstermeli bilançoları ne olacak onuda yazın..zarar açıkla maliye sormuyor nasılsa..vergiye mahsup et vergide ödeme..şirket yöneticilerinin serveti anormal artmaya başladı bu dönemde..maliye izlemiyor sormuyor**
-
flamenco7223 Şubat 2017 10:42
Ticaret Kanununda adli denetim talep etme şartlarındaki miktarsal limitleri kaldırın...
-
selman23 Şubat 2017 10:40
sarkuysanda imtiyazsız hissedarlar yönetimi ele geçirip onmilyonlarca liralık hisseleri üleştiler ..hangi imtiyazdan bahsediliyor..mahkeme imtiyazlı hissedarı yok saymıştı o dönem..
-
ayz23 Şubat 2017 10:27
GSDHO'nun genel kuruluna katılmıştım. Burada Turgut Yılmaz imtiyazlı hisselerine dayanarak aynen şunu söylemişti "... kardeşim burası benim şirketim istediğim gibi yönetirim, kimse karışamaz..." İmtiyazlı Hisseler için bundan daha iyi ne denilebilirki?
-
melih23 Şubat 2017 10:23
sarkuysanı inceleyin Sayın Alkin..10 milyon yatır .amerşkada 2 ,bulgaristanda 1 fabrika..maden sahası.demisaş...bemka kablo ve onlarca yatıırm lık arazi..şirket beleşde..sebeb yönetimi ele geçiren organize azınlık hisseleme yapıyor..önemli arkadaşınız için..
-
Tskler23 Şubat 2017 10:22
Elinize saglik Nihayer biri farketti
-
Topunu23 Şubat 2017 10:02
Kul hakki yiyorlar
-
flamenco7223 Şubat 2017 10:01
Türkiye'nin imtiyazlı hissesinin tek kişiye verilmesi üzerine Anayasa değişikliği yapıp, referanduma sunan bir idareden, bu imtiyazlı hisse konusunda çok fazla şey bekliyor olabilir miyiz acaba???
-
K.Yatırımcı23 Şubat 2017 10:00
Hocam yazdıklarınıza katılıyorum. Ancak küçük yatırımcının aleyhine o kadar çok konu var ki ! Bir Yiğit BULUT bir de siz bu konulara eğiliyorsunuz. Mesela ; Kör havuza ne demeli ? Peki 15 dk. Gecikmeli veri ne anlama geliyor ? Her şey olup bittikten sonra mı bizlerin haberi olmalı ... Küçük yatırımcıyı koruyamayan sermaye piyasaları bu şekilde yatırımcı çekebilir mi ? Dün iki hisse de herkesin gözü önünde yapılanları gördük ! Peki sorumlular hakkında bir şeyler yapılacak mı ? Hiç sanmıyorum . Saygılar ...
-
KILIÇ23 Şubat 2017 09:58
BU HUSUS PATRONLARA KÖLELİK YAPIN DEMEKDİR .
-
çok güzel tespit23 Şubat 2017 09:52
milleti soyuyorlar üç kuruşluk imtiyazla
-
KAPTAN23 Şubat 2017 09:35
HERKEZ KOLAY KÖŞEYİ DÖNMEK İÇİN YAPILIYOR BUNLAR. HAK VE HUKUKUN OLMAGI YERDE BUNLAR NORMAL ARTIK.
-
sard6823 Şubat 2017 09:34
devlet izin veriyor. her şey zaten kayıt altında. evet devlet kanun çıkarmalı. imtiyaz halka açık şirketlerde özellikle orta ölçek işletmelerde olmamalı .ışıklar holding ve liberal besim amca bunlar çök güzel örnek.
-
çok doğru yazı23 Şubat 2017 09:27
neyin imtiyazı b grubu taşıma mala sahip ol.
-
yeniçeri23 Şubat 2017 09:27
çok güzel bir yazı. emeğinize sağlık
-
07 Nisan 2017, Cuma
Sorun sistemde mi? Kültürde mi?
Devamını Oku -
27 Mart 2017, Pazartesi
Dünyanın geleceği aydınlık mı karanlık mı
Devamını Oku -
17 Mart 2017, Cuma
TCMB bazılarına ‘ders çalışın’ dedi...
Devamını Oku - 09 Mart 2017, Perşembe Devamını Oku
- 23 Şubat 2017, Perşembe Devamını Oku
-
02 Şubat 2017, Perşembe
ABD'nin toparlanması kime yarayacak?
Devamını Oku - 26 Ocak 2017, Perşembe Devamını Oku
-
13 Ocak 2017, Cuma
Nedir bu ülkenin ekonomistlerden çektiği?
Devamını Oku -
06 Ocak 2017, Cuma
Kritik dönemece yaklaşıyoruz..
Devamını Oku -
29 Aralık 2016, Perşembe
2016 ekonomide "ya tutarsa" yılı oldu !!
Devamını Oku
- ARACI KURUM RAPORLARI
- 08:24Borsada alıcılı başlangıç bekleniyor
- 15:03Türk Hava Yolları hissesinde kurumların en yüksek beklentisi yüzde 82.3
- 09:03Bugün dikkatler NVDA’nın sonuçlarında! Hayal kırıklığı olacak mı?
- 07:59Borsada yatay başlangıç bekleniyor
- 08:30Endekste ilgi bankacılık ve GYO ile sınırlı
- Tümünü Göster