E-bültenimize abone olarak
en son bilgilere ve haberlere ulaşabilirsiniz.
Belgesel Sinemacılar Birliği’nin İstanbul Kalkınma Ajansı ve Kalkınma Bakanlığı’nın desteğiyle gerçekleştirdiği Türkiye’nin ilk dijital belgesel kütüphanesi ‘Arşivist’ İstanbul’da kuruluyor. Arşivist’in belgesel sinemaya ilgi çekmek, farkındalık yaratmak, arşivlerde bekleyen en az 2 bin 500 filmi koruma altına almak, pazarlama, satış ve dağıtım mekanizmaları oluşturmak gibi pek çok hedefi bulunuyor.
Sinema Eseri Sahipleri Meslek Birliği’nin (BSB), İstanbul Kalkınma Ajansı (İSTKA) ve Kalkınma Bakanlığı’nın desteğiyle gerçekleştirdiği Türkiye’nin ilk dijital belgesel kütüphanesi ‘Arşivist’ projesi 24 Ocak Salı günü düzenlenen bir toplantıyla tanıtıldı. Elmadağ’da bulunan Arşivist ofisinde basın mensupları ile bir araya gelen BSB Yönetim Kurulu Üyeleri projenin içeriği, kapsamı ve hedefleri hakkında bilgi verdi.
Türkiye’de belgesel sinemanın ilk dijital görsel arşivini oluşturarak sektöre ilgi çekmek, belgesel sinema konusunda farkındalık yaratmak, uluslararası yayıncılık ve dağıtım sektörleriyle entegre bir iletişim altyapısı oluşturmak, amatör ve profesyonel belgeselcilere araştırma kolaylığı sağlamak, pazarlama, satış ve dağıtım mekanizmaları oluşturmak, yaratıcı insan gücü yetiştirmek gibi pek çok amacı bulunan Arşivist ile arşivlerde bekleyen en az 2 bin 500 belgesel koruma altına alınacak.
“Görmedim, duymadım, işitmedim!”
Arşivist’in her şeyden önce belgesel ürünleri topluca koruyacak, aralarında format birliği sağlayacak, yayın ve gösterim çıkışları için sorunsuz ve kaliteli kopyalar oluşturacak bir merkez olacağını söyleyen BSB Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Özgen, Türkiye’nin ilk dijital belgesel kütüphanesinin aynı zamanda araştırmacılara, bilim ve sanat insanlarına ve üyelerine çeşitlendirilmiş, tasnif edilmiş bilgi birikimiyle de hizmet vereceğini belirtti.
Özgen, “Arşivist-Dijital Belgesel Kütüphanesi, gerek fiziki yapılanma, gerekse vizyon olarak çok daha geniş hedeflere ve işlevlere sahip sürdürülebilir bir projedir. Bu temel işlevlerinin yanı sıra yıllardır sinema sektörünün içinde niş bir alan olarak bağımsız gelişmesini yeterince tamamlayamamış belgesel sinemamız için de özel bir çıkış yoludur. Tek tek ve topluca belgesel sinema varlığımızın herkesin yararlanmasına sunulmasıdır. Özellikle son yıllarda daha nitelikli üretim için kaynak ve imkân bulamayan belgesel sinemanın toplum tarafından yeniden değerlendirilmesi ve sahip çıkılması şansıdır. Bu anlamda, kimsenin görmedim, duymadım, işitmedim özrünü oluşturamayacağı belgesel sinema mirasının takdimidir” dedi.
Bu proje sayesinde belgesel sinemanın imkânlarının genişletilip, yeniden üretim şansı yaratılacağını söyleyen Özgen, festival-market gibi pazarlama eylemlerine de destek sağlanacağını dile getirdi. Özgen açıklamalarına şöyle devam etti: “Arşivist dijital yayıncılık için ciddi bir gereksinim olan içerik sağlayıcı işlevine sahip olacak, seyret-öde sistemine geçmemizi kolaylaştırarak belgesel severlere dilediğince ve dilediği zamanda belgesel film seyretme şansı verecek. Bu anlamda Arşivist, belgesel sinemayı izleyicisiyle buluşturma projesi olarak da görülebilir.”
3.000 Belgesel dijital ortama aktarılacak
Geçen yıl temmuz ayında altyapı çalışmaları başlayan Arşivist’te Full HD tabanlı bir kurgu ünitesi, Digital Betacam, Betacam SP, DVCAM, HDV, MiniDV okuyucuları ve arşiv izleme üniteleri bulunuyor. Arşivist ekibi bir yıl içinde 600’ü aşkın filmi dijital kütüphaneden yararlanmak isteyenlerin hizmetine sunmaya hazırlanıyor.
Meslek Birliği’nin arşivinde bulunan yaklaşık 3 bin adet filmin dijital ortama aktarılmasını sağlayacak altyapının hazır olduğunu belirten Arşivist Dijital Belgesel Kütüphanesi Proje Koordinatörü Yasin Ali Türkeri, Arşivist’in belgeselcilerin hızla ilerleyen teknolojik gelişmelere ayak uydurup kendi gösterim ve dağıtım alanlarını yaratabilmelerine olanak sağlayacak özel bir proje olduğunu söyledi.
Türkeri, “Arşivist ulusal ve uluslararası TV kanallarına, Internet ve çeşitli dijital platformlardan yayın yapmakta olan yayıncılara, telif hakları Meslek Birliğimiz tarafından takip edilmekte olan, önemli bir içerik sağlayıcısı konumundadır. Proje Türkiye’deki belgesel sinema örneklerinin uluslararası dağıtım sistemine entegre olması yönünde önemli bir adım olarak değerlendirilebilir” dedi.
Avrupa’nın dijital arşiv devleri Arşivist’e konuk olacak
Belgesel Sinemacılar Birliği Arşivist projesini tanıtmak amacıyla 26 Ocak Perşembe günü, Taxim Hill Hotel’de, "Dijital Belge-Bilgi Yönetimi ve Uygulamaları” konulu bir panel düzenleyecek. İki oturumdan oluşacak panelde “Uluslararası Piyasada Dijital Arşivleme Yöntemleri ve Dağıtım Olanakları” ile “Türkiye'de Dijital Arşivleme ve İnternet Yayıncılığı” konuları ele alınacak.
Panele Almanya'daki bağımsız yapımcıların en büyük birliği olan, 800 üyeli AG DOK'un ve Avrupa Belgesel Ağı EDN’in yönetim kurulu üyesi, ONLINE FILM AG’nin CEO’su olan Cay Wesnigk, film dağıtımcılarına tüm dağıtım süreci boyunca yazılım ve teknik hizmet desteği sağlayan Mediapeers GmbH’in Kurucu Ortağı Moritz Viehweger, son on yıldır Avrupa’nın önde gelen online film deposu Framepool AG’nin CEO'su Stephan Bleek gibi uluslararası piyasanın önemli aktörleri konuşmacı olarak katılacak. Kültür Bakanlığı, RTÜK, İstanbul Kalkınma Ajansı ve Kalkınma Bakanlığı’ndan yetkililerin de yer alacağı panel saat 10:00’da başlayıp 18:00’de son bulacak.
BSB Sinema Eseri Sahipleri Meslek Birliği
Belgesel filmlerin görünürlüğünü artırmak, tanıtımını kolaylaştırmak, kültürel mirasın gelecek kuşaklara aktarımını sağlamak, çalışma alanındaki zorlukları azaltmak amacıyla kurulan Belgesel Sinemacılar Birliği (BSB), 1997 yılının Mart ayında yapılan Ulusal Konferans ile örgütlenme sürecine girdi. “Sivil bir platform” olarak yola çıkan ve faaliyet gösteren BSB, ‘Meslek Birliği' statüsünde varlığını sürdürüyor. İstanbul, Ankara, Eskişehir, İzmir ağırlıklı olmak üzere tüm Türkiye'deki Belgesel Sinemacılara ulaşan BSB’nin, 2 bin 500 filmlik bir arşivi bulunuyor. BSB, ‘aktif katılım ve aktif üyelik' temelinde, başta sinema alanında eser sahibi olan bağımsız yönetmenler, müzisyenler, senaryo-metin yazarları ve animatörler olmak üzere, üniversite öğretim üyeleri, TRT ve özel televizyon belgeselcileri gibi geniş bir üye yelpazesi ile etkinliklerine devam ediyor.
İSTKA İstanbul Kalkınma Ajansı
İstanbul Kalkınma Ajansı (İSTKA), 5449 sayılı Kalkınma Ajanslarının Kuruluşu, Koordinasyonu ve Görevleri Hakkında Kanun’a dayanılarak 10/11/2008 tarih ve 2008/14306 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile kuruldu. Ağustos 2009 tarihinde Doç. Dr. Abdülmecit Karataş’ın ajans genel sekreteri olarak atanması ve açılan yarışma sınavı sonucunda Aralık 2009 tarihindeki personel istihdamıyla birlikte aktif olarak faaliyet göstermeye başladı. İSTKA, İstanbul’da ekonomik ve sosyal kalkınma üzerinde etkili olan aktörleri bir araya getirmeyi, bölgenin kalkınma potansiyelini ulusal ve küresel düzeyde stratejik bir perspektifle ele almayı ve sahip olunan yerel kaynakların harekete geçirilmesini temel alan bir yaklaşım benimsemektedir. Türkiye’de faaliyet gösteren 26 Kalkınma Ajansı’ndan biri olan İSTKA, faaliyetlerinde sürdürülebilir kalkınmada öncü olma ve İstanbul’u bir marka şehir haline dönüştürme hedefi ile hareket etmektedir.
PANEL KATILIMCILARI HAKKINDA:
CAY WESGNİCK /ONLINEFILM AG CEO’su / EDN (Avrupa Belgesel Ağı) Yön. Kur. Başk.
Hamburg Üniversitesi İletişim Bölümü’nden mezun olan C. Cay Wesnigk (49), bugüne kadar pek çok kısa ve uzun metrajlı filmde yazar, yönetmen ve yapımcı olarak rol aldı. Wesgnick’in “Hitler’s Hitparade“ (Hitlerin Hitleri) isimli filmi 2005 yılında Grimme-Preis ödülüne layık görüldü.
Almanya'daki bağımsız yapımcıların en büyük birliği olan, 800 üyeli AG DOK'un, EDN’in (Avrupa Belgesel Ağı) ve VG Bild-Kunst BG III’ün yönetim kurullarında yer alan Wesnigk, aynı zamanda Kasım 2000’de 122 senarist ve film yapımcısı tarafından açık bir işbirliği platformu olarak kurulan ONLINE FILM AG’nin CEO’su. Onlinefim.org film üreticilerinin izleyicilere dijital teknolojilerle en iyi şekilde ulaşmasını sağlamak için tasarlanmış bir VOD (Video on Demand/Talep üzerine Video) platformu. Kuruluşundan bu yana filmlerin internette kapsamlı kullanımını artırmaya yönelik çalışmalara odaklanan Onlinefilm.org kurucuları, bu amaç doğrultusunda teknolojik altyapı ve iş modellerinin yanı sıra online dağıtımdan kaynaklanan yasal konulara da özel önem veriyor. Resmi kuruluş amacı audio-visual ürünler için bir veri tabanı geliştirmek ve işletmek olan ONLINE FILM AG, telif haklarının satın alımı, transferi ve pazarlamasının yanı sıra yeni dağıtım kanalı teknolojilerinin kullanımıyla da ilgileniyor. Küçük ve orta ölçekli bağımsız film şirketleri için hızla değişen rekabetçi bir piyasada yeni satış ve pazarlama kanalları yaratmayı hedefleyen ONLINE FILM AG, Internet ya da diğer dijital ağlar üzerinden veri indirme ve yayıncılık gibi konularda, yüksek kalitede filmler için, çözümler ve iş modelleri geliştiriyor. Bağımsız film üreticilerine yeni pazarlar yaratmak için çalışan Onlinefilm, “Avrupa filmlerinin internetteki çok dilli pazarı”, “film üreticilerinin uygun bir ücretle doğrudan izleyicilere filmlerini sundukları türünün tek örneği” ve “film arayan veya filmini satmak isteyen herkes için nihai yer” olarak tanımlanıyor.
MORITZ VIEHWEGER /Mediapeers GmbH Kurucu Ortağı ve Yöneticisi
İletişim bilimleri ve işletme alanlarında lisans sahibi Moritz Viehweger (40) Berlin Güzel Sanatlar Fakültesi’nde iletişim doktorası yaptı. Avrupa yayıncılığı konusunda deneyim kazandığı McKinsey & Company’de 10 yılı aşkın yönetim danışmanı olarak çalıştı. Avrupalı ve Ortadoğulu yayıncılara ve teknoloji şirketlerine danışmanlık yaptı. 2006’da iletişim hizmeti veren Buenos Aires merkezli Azist’in, 2007’de de Berlin’deki Mediapeers’in kuruluşunda yer aldı. Medya ve eğlence sektöründeki uzmanların çalıştığı Mediapeers, film sahiplerine ve film dağıtımcılarına tüm dağıtım süreci boyunca yazılım ve teknik hizmet desteği sağlıyor. The Mediapeers Exchange (MPX) adlı uluslararası bir B2B platformunu (www.mediapeers.com) yöneten Mediapeers, bu platform sayesinde sinema filmlerini, belgeselleri, kısa filmleri ve video formatındaki diğer filmleri hem alıcı hem de içerik üreticileriyle buluşturuyor. İşlem maliyetini büyük ölçüde düşüren MPX, film üreticilerinin profesyonel alıcılara ulaşmasını basitleştiriyor.
STEPHAN BLEEK / Framepool CEO’su
Aslında tarih bölümünden doktora derecesi alan Stephan Bleek, film endüstrisindeki kariyerine 80’lerde, German TV’de başladı. Yayıncılık alanındaki diğer sorumluluklarının yanı sıra belgesel film yönetmenliği yaptı. Halen 2001 yılında kurduğu Framepool’un CEO’su olarak görev yapıyor. Son 10 yıldır Avrupa’nın önde gelen online film deposu olan Framepool, bugün tüm dünyadan reklam ajansları, ticari film yapımcıları, post-prodüksiyon şirketleri ve TV yapımcılarının en etkili yoldan daha iyi filmler üretmek için çalıştıkları bir ortak konumunda. Framepool, profesyonel kalitede dijital bir film arşivini yönetiyor. 35 mm, 16 mm ve HD formatlarında filmlerin sıkıştırılmamış dosyalar halinde depolandığı bu arşivde filmler lisanslamaya ve indirilmeye hazır halde bulunuyor.
Sayfada yer alan bilgiler tavsiye niteliği taşımayıp yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırımcı profilinize uymayabilir.
borsaningundemi.com’da yer alan bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Burada yer alan bilgiler, güvenilir olduğuna inanılan halka açık kaynaklardan elde edilmiş olup bu kaynaklardaki bilgilerin hata ve eksikliğinden ve ticari amaçlı işlemlerde kullanılmasından doğabilecek zararlardan www.borsagundem.com ve yöneticileri hiçbir şekilde sorumluluk kabul etmemektedir. Burada yer alan görüş ve düşüncelerin www.borsagundem.com ve yönetimi için hiçbir bağlayıcılığı yoktur.
BİST isim ve logosu “koruma marka belgesi” altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez. BİST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BİST’e ait olup, tekrar yayınlanamaz.
borsagundem.com verilerin sekansı, doğruluğu ve tamliği konusunda herhangi bir garanti vermez. Veri yayınında oluşabilecek aksaklıkar, verinin ulaşmaması, gecikmesi, eksik ulaşması, yanlış olması veri yayın sistemindeki performansın düşmesi veya kesintili olması gibi hallerden oluşan herhangi bir zarardan borsagundem.com sorumlu degildir. BİST, verinin sekansı, doğruluğu ve tamlığı konusunda herhangi bir garanti vermez. Veri yayınında oluşabilecek aksaklıklar, verinin ulaşmaması, gecikmesi, eksik ulaşması, yanlış olması, veri yayın sistemindeki performansın düşmesi veya kesintili olması gibi hallerde Alıcı, Alt Alıcı ve/veya kullanıcılarda oluşabilecek herhangi bir zarardan BİST sorumlu değildir.
Finansal veriler aracılığıyla sağlanmaktadır. BİST hisse verileri 15 dakika gecikmelidir. Son güncelleme saati (22:11)