E-bültenimize abone olarak
en son bilgilere ve haberlere ulaşabilirsiniz.
Ağır kızlardan oluşan rock dünyasının amazon kesimi sonunda kitaplaşarak tarihe geçti. Müzik ekonomisinde önemli bir yer tutan rock kültürünün ülkemizde verdiği savaş ağır ve derinden devam devam ediyor. Bencekitap Yayınevi’nden çıkacak “Amazon Rock Tarihi” isimli araştırma bu kült yükselişin de kanıtı niteliğinde.
Endüstri’nin dumansız, bacasız, atıksız çevreye duyarlı ve de saygılı fabrikası kültür, tüm dünyada yaşanan ekonomik krize rağmen ülkemizde de direnmeye devam ediyor. Bu endüstrinin bir kolu olan müzik ise uluslararası kulvarlara henüz layığı ile taşınamadı. Müzik endüstrisinin üllkemize katacağı değerler hala anlaşılamamışken dipten ve ağırdan gelen rock müzik kendini yeniden gösteriyor.
Bencekitap Yayınevi tarafından çıkartılacak olan “Amazon Rock Tarihi” isimli araştırma kitap ise bu durumun bir göstergesi. Tamamı yerli sanatçılardan oluşan “Amazon Rock Tarihi” sessiz seyreden bu geminin gelecekte ne kadar güçleneceğini ve hakettiği yeri edineceğini n bir kanıtı olarak karşımıza çıktı.
Piyasa albümü olan sanatçılardan, demo sahiplerine ve sadece sahne alan sanatçılara kadar kimsenin unutulmadan bir araya getirilmeye çalışıldığı kitabın yazarı ise ülkemizde nesli az görülen heavy metalci gazetecilerden Jan Paçal’a ait. Masal Bekçisi adını verdiği üçlemenin “Kaos” isimli ilk cildinin ardından böylesine bir araştırmayı kitaplaştıran Paçal bu kitabı, annesinin varsa kız kardeşinin de kadın olduğunu unutanlara adamış.
Kitabın yazarına neden bu müzik türüne bu kadar güvendiğini ve önemsediğini sorduğumuzda, “İstikrar” diyor. “Alt kültürlerin değeri gelişmiş ülkelerde çoktan anlaşıldı. Oradaki insanlar artık ‘Bunlar ne giyiyor ve yapıyor’u geçip ne dediklerine, ne anlattıklarına baktı. Tabi ki koskoca bir dev olan müzik endüstrisi de bu durumu gördü ve ticari olarak faydalanma yoluna gitti. Dahası popçuların ve benzerlerinin, sürekli pompalanan bazı isimler dışında, sabun köpüğü gibi eridiğini ve unutulduğunu anladı. Rock kültüründeki değişik durumunu; söz konusu grupların ve sanatçıların kalıcı özellikleri ve bir fabrika gibi vazgeçmeden üretimde olmasının değerini bildi. Küçüklü büyüklü birçok firma kuruldu ve bu kitle sahiplenildi. Ötesinde kültür bakanlıkları durumu ükelerinin tanıtımı lehinde kullandı. Bugün bir Metalica veya Ozzy Osbourne tek başlarına stadyum doldururken, bir araya gelen ön grup da aynı kitle etkisini gösterdi” diyen Jan Paçal, son çıkardıkları albümleri ile Gripin isimli soft rock grubunun 2011 Mü-Yap verilerine göre 31 bin satarak 20. sırada boy gösterdiğine, Özlem Tekin’in 22 bin satarak 28. sırada yer aldığına, Hayko Cepkin’in ise 17 binlik bir satış ile 39. sırada yerini almasına dikkat çekti.
Kadın rockçıların özellikle heavy metalcilerin yükselmekte olan değerler arasında olduğunun altını çizen Paçal, “Rock kulvarında her kolda albümler fan kitleleri için çıkıyor. Bu durum daha da genişleyerek meraklılarına ulaşacak. Bunun en açık göstergesi ikinci albümünü çıkaran Kırmızı. Bu grup ülkemizi temsilen yurtdışından davetler aldı. Yabancılara ülkemiz kızlarının gücünü göstererek övgüler alarak döndü. Yine ikinci albümünü çıkaran Asena, tükçe sözlü yaptığı çalışmalar ile aynı kulvarda başarılı bir şekilde ilerledi ve ilerliyor. Sayabileceğim birçok örnek var. Nükleer Başlıklı Kız’dan tutun da, Aydilge’ye kadar” diyor.
Jan Paçal, “Bu söylediklerime inanmayanlar ve inanmak istemeyenler geçen yıl ülkemizde kaç rock festivali düzenlendiğini ve katılım oranlarını araştırsın. Medya da popçulara verdiği desteğin dörtte birini bu dünyaya versin. Ardından hep beraber izleyelim rock turizmimizin nerelere geldiğini…” diye konuştu.
“Diğer yanda İngiltere ve Almanya gibi ülkelerde yasal yollarla indirilen dijital müzik, illegal sitelerden indirilen müziği geçti, Türkiye’de de ilk altı ayda yasal olarak 5 milyon 536 bin 170 dijital müzik indirildi. 2007 yılı sonuna kadar hedefin 13 milyon adet dijital müziği olduğu açıklanmıştı” diyerek müzik endüstrisinin dijital platformuna dikkat çeken Paçal, “Yapımcılar bir yandan korsan sitelere karşı hukuk savaşını sürdürürken, global pazarda yasal download sitelerinin sayısı da gün geçtikçe artıyor. On yıl önce dünya genelinde sayıları 50’yi geçmeyen yasal müzik sitelerinin sayısı bu yıl 500’ü geçti. Türkiye’de de kullanılmaya başlanan yasal download siteleriyle müzik severler bu yılın ilk altı ayında 5 milyon 536 bin 170 tane dijital müziği yasal olarak indirdi. Bağlantılı Hak Sahibi Fonogram Yapımcıları Meslek Birliği’nin (MÜ-YAP) resmi internet sitesinde yayınlanan ve ''dijital müzik ekonomisi'' başlığı altında toplanan verilere göre ise dijital müzik pazarı üç yıl içinde 380 milyon dolardan 2 milyar dolar büyüklüğe ulaştı” dedi.
Mü-Yap yetkilileri, dijital müzik pazarının gelişen teknolojiyle birlikte daha da büyüyeceğini öngörürken, Türkiye’de 2007 yılında yasal yollarla indirilen dijital müzik sayısının 13 milyon adedi geçeceğini açıkladıklar. 2006 yılında 9 milyon 632 bin 236 adet dijital müzik indirildiğini, bu yılın ilk altı ayında Türk müzik severlerin 5 milyon 536 bin 170 tane dijital müziği yasal yollarla elde ettiğini. 2004 yılında 380 milyon dolar olan yasal dijital müzik pazarı, 2005’te 1.1 milyar dolara, 2006 ise 2 milyar dolara ulaştığı 2011 verilerinin ise hayli katlandığı şeklinde yaptıkları açıklamayı hatırlatan “Amazon Rock Tarihi”nin yazarı Jan Paçal, Türkiye ekonomisinin bu kültür pazarını çok iyi değerlendirmesi gerektiği inancını taşıyor.
Çıkacak olan kitabın ve içinde yer alan santçıların değerini bilinmesini isteyen Jan Paçal, sanattan yoksun, sanatın önü tıkanmış ülkelerin bugün geldikleri durumun incelenmesini ve farklı seslerden korkulmamasını istedi.
Sayfada yer alan bilgiler tavsiye niteliği taşımayıp yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırımcı profilinize uymayabilir.
borsaningundemi.com’da yer alan bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Burada yer alan bilgiler, güvenilir olduğuna inanılan halka açık kaynaklardan elde edilmiş olup bu kaynaklardaki bilgilerin hata ve eksikliğinden ve ticari amaçlı işlemlerde kullanılmasından doğabilecek zararlardan www.borsagundem.com ve yöneticileri hiçbir şekilde sorumluluk kabul etmemektedir. Burada yer alan görüş ve düşüncelerin www.borsagundem.com ve yönetimi için hiçbir bağlayıcılığı yoktur.
BİST isim ve logosu “koruma marka belgesi” altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez. BİST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BİST’e ait olup, tekrar yayınlanamaz.
borsagundem.com verilerin sekansı, doğruluğu ve tamliği konusunda herhangi bir garanti vermez. Veri yayınında oluşabilecek aksaklıkar, verinin ulaşmaması, gecikmesi, eksik ulaşması, yanlış olması veri yayın sistemindeki performansın düşmesi veya kesintili olması gibi hallerden oluşan herhangi bir zarardan borsagundem.com sorumlu degildir. BİST, verinin sekansı, doğruluğu ve tamlığı konusunda herhangi bir garanti vermez. Veri yayınında oluşabilecek aksaklıklar, verinin ulaşmaması, gecikmesi, eksik ulaşması, yanlış olması, veri yayın sistemindeki performansın düşmesi veya kesintili olması gibi hallerde Alıcı, Alt Alıcı ve/veya kullanıcılarda oluşabilecek herhangi bir zarardan BİST sorumlu değildir.
Finansal veriler aracılığıyla sağlanmaktadır. BİST hisse verileri 15 dakika gecikmelidir. Son güncelleme saati (20:25)